Kinderen

Hier kun je lezen over

  • rots en water
  • Mindfulness
  • Levensbeschouwing
  • Hooggevoeligheid
  • Bodydrum
  • Massage
  • Babymassage

Ik werk graag met kinderen. Dit is naast mijn praktijk ook een deel van mijn werk. Ik  heb 8 jaar Engels gegeven aan groep 1 t/m 8 op een speelse manier op 2 scholen in Alkmaar in groep.  Op dit moment geef ik HVO, dit zijn

lessen over het Leven, wat is belangrijk voor jou, hoe wil je gezien worden en hoe zie jij anderen. Wat is jouw levensloop, wat heeft jou gemaakt tot wat je nu al bent.

Beleven en aandacht zijn voor mij 2 belangrijke peilers wanneer ik met kinderen werk. Door te Beleven… werkelijk te beleven kan er iets gebeuren, kan er worden geleerd en geeft beleving inzicht.

Wanneer wij in aandacht leven, in aandacht er voor elkaar zijn dan Zien wij elkaar en is de kans groot dat wij worden gezien zoals wij zijn. Ik wil er zijn voor de kinderen met aandacht.

Ik geloof dat kinderen het beste leren door te beleven in aandacht, door te bewegen in de beweging een nieuwe taal ontdekken. Dat kan daadwerkelijk een nieuwe taal zijn, maar ook lichaamstaal, de non-verbale taal.

Mijn aanbod voor kinderen binnen en buiten school is:

Rots en waterrots-en-water-logo-met-tekst
“Rots & Water, een psychofysieke training voor jongens en meisjes voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, jeugdhulpverlening, jeugddetentie en GGZ.

“Het Rots & Water programma kan worden beschouwd als een weerbaarheids -programma en uiterst effectief anti-pest-programma, maar dan één dat zich onderscheidt van andere programma’s door zijn meervoudige doelstelling en het bredere pedagogische perspectief waarbinnen de training van weerbaarheid samen gaat met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden. Weerbaarheid en sociale vaardigheden, rots en water, worden in balans gepresenteerd en getraind.” (Bron rots en water)

Rots en Water kan schoolbreed worden gegeven, maar ook als naschoolse activiteit.

 

 

 

 

Mindful kids

“Jong geleerd is oud gedaan en zo is het ook met mindfulnessvaardigheden. We zien dat de veerkracht groter wordt als kinderen leren dat ze zich even los kunnen maken van hun piekergedachten. Zij zelf merken dat door samen te oefenen hun eigen adem een instrument is dat hen helpt om de aandacht even op zichzelf te richten.

Door de mindfulnesstraining in de klas ontdekken kinderen en jongeren dat zij hun aandacht bewust in het hier en nu kunnen gebruiken en zich langer kunnen concentreren. Als je in dit moment de spanning en de stress kan doorvoelen, dan hoef je niet direct overal op te reageren.

Het meest waardevolle instrument om effectief te kunnen leren; de aandacht.

Een gezond zelfbeeld is belangrijk voor de ontwikkeling van kind tot puber tot volwassene. Echter vandaag de dag is de identificatie met een online beleving vaak sterker dan het eigen zelfbeeld.  Wanneer we kinderen leren dat ze goed zijn, zoals ze zijn. Dat ze meetellen en erbij horen en dat dit niet afhankelijk is van je prestaties. Dan leren we kinderen zichzelf te waarderen en zich op een andere manier te verbinden met de mensen en de wereld om zich heen.

Mindfulness leert kinderen te herkennen wat ze voelen in hun lichaam. Door mindfulness leren jongeren dat ze zichzelf ook op een vriendelijke manier kunnen toespreken, in plaats van met zelfkritiek en strengheid. Mindfulness leert hen dat het niet erg is als je een keer een slechte dag hebt. Het vergroot emotionele veerkracht.

De lessen van onze schoolprogramma’s zijn zo ontwikkeld dat ze aan de hele klas kunnen worden gegeven, als onderdeel van het bestaande schoolcurriculum. Kinderen leren de basics van mindfulness . Pubers krijgen direct handvatten die ze toe kunnen passen om beter om te gaan met spanning en stress. Deze verschillende doelgroepen hebben in de lesprogramma’s elk een eigen didactiek. Een les voor pubers is anders opgebouwd dan een les voor kinderen op de basisschool.

Het doel van de lessen is dat ze leren hoe zij door stilte-oefeningen hun aandacht kunnen trainen. En dat ze dit niet alleen in de schoolklas kunnen toepassen, maar dat dit een vaardigheid is die hen op vele momenten kan bijstaan.” bron Mindful kids

Levensbeschouwing
Hoe kijk jij tegen het leven aan? Wie is er belangrijk in je leven, hebben de filosofen van vroeger nu nog wat te zeggen? Wat gelooft de wereld eigenlijk, geloof ik zelf iets?
Allemaal vragen die we samen met de kinderen kunnen onderzoeken. Ik maak mijn lessen zelf en gebruik veel bestaand materiaal ontwikkeld door professionals.

De lessen levensbeschouwing kunnen als naschoolse activiteit worden aangeboden.

Openbare scholen! neem een kijkje op HVO primair.

Hooggevoeligheid
Kinderen die veel voelen krijgen veel prikkels binnen. Prikkels kunnen zijn, geluiden, geuren, kleuren, bewegingen, wat je voelt op je huid. De voelsprieten van deze kinderen staan uit. Tijdens de lessen reeks “Help! ik voel zo veel” gaan we opzoek naar welke voelsprieten uit staan. Wanneer de kinderen ontdekken welk zintuig het meest wordt overprikkeld kunnen we gaan onderzoeken hoe we de voelspriet een beetje kunnen inklappen, of er een “mutsje” omheen doen. Tijdens deze reeks maak ik gebruik van de meervoudige intelligenties. Tekenen, schrijven, uitbeelden, praten en kijken zijn intelligenties die naar boven komen. Een groep kan bestaan uit maximaal 8 kinderen.

BodyDrum  (kindermassage)
Leerkrachten zijn welkom om bij mij in de praktijk een inspiratiemiddag te volgen, wat kan je allemaal met kindermassage doen. Ik noem het BodyDrum, omdat het vaak actieve, leuke, maar ook rustige werkvormen zijn.

Activerende werkvormen Engels. Voor de leerkrachten en een blok voor de kinderen, denk aan naschoolse activiteiten.

Massage

In mijn praktijk zijn kinderen welkom voor een massage, een massage voor kinderen gaat als volgt.

Jullie komen samen  in mijn praktijk, een verzorger en een kind. We kletsen wat over school en zaken die voor kinderen belangrijk zijn.

Dan vraag ik wat het kind gemasseerd wil hebben. We zoeken samen de muziek uit, en soms bepaal ik de muziek.

De massages worden geven vanuit een Holistische grondslag en voor kinderen vanuit de visie van de Shantala methode een vertaling tussen de babymassage en volwassenmassage.

Babymassage
In 3 of 5 lessen leer ik jou en je kindje de Shantala massage, een massage die makkelijk aan je kindje is te geven. Ik geef sinds 2010 babymassage lessen. Voor meer informatie. Shantala

%d bloggers liken dit: